vrijdag 26 juni 2015

Marokko verbeeld

Op veel plekken in Marokko met name in hotelkamers en in restaurants hangt een print van een erg gelikt schilderij dat een Marokkaanse gastheer in Marokkaans tenue voorstelt die zijn (onzichtbare) gasten Marokkaanse thee op de Marokkaanse manier inschenkt. Ik heb vaak aandachtig naar de voorstelling gekeken. Het had ook een foto kunnen zijn. Dat het op een schilderachtige wijze in beeld is gebracht heeft vast een diepere betekenis. Ouderwets, moet het overkomen, maar tegelijk mag het beslist niet versleten of derde wereldachtig zijn. Het moet een moderne, welvarende vitaliteit uitstralen. En dan de voorstelling: oude waarden die in ere gehouden worden. Daar denk je meteen aan als je het ziet. De Dacia Duster staat in de carport, hij doet aan joggen en neemt zijn vrouw mee voor ‘city breaks’ , maar als hij zijn gasten mee naar huis neemt, is hij net als zijn vader en grootvader voor hem waren: op een traditionele manier gastvrij. De prent hangt in mijn hotelkamer en ik ben niet bij een Marokkaan thuis, maar toch moet ik het gevoel krijgen dat ik nu weet hoe ‘s lands wijs is. Thee als metafoor voor gastvrijheid: je krijgt het in ieder B&B bij aankomst aangeboden en dat is wel echt. Onderschrift: Uwe vindt zijn aller eerste Marokkaanse thee bij aankomst in Marrakesh veel te zoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten